kspr 4 sierpnia 2016 23:26
Odwiedziwszy jakieś 35 krajów i mając za sobą ponad 130 lotów, nigdy nie byłem na Mazurach. Trochę wstyd. Dlatego postanowiliśmy to zmienić, przedłużając jeden z weekendów i wykorzystując nowe połączenie lotnicze SprintAir do Szyman, będących przedsionkiem Warmii i Mazur. Ostatecznie na Mazury nie dotarliśmy (więc nadal wstyd!) , ale okazało się, że w okolicach Olsztyna jest wystarczająco ciekawie, by spędzić dobre kilka dni.

Na początek nasze wrażenia o SprintAir i porcie lotniczym Olsztyn-Mazury.

#img3
#img2
#img7

SprintAir jako pierwszy przetarł powietrzne szlaki na warmińskie lotnisko. To właściwie był główny argument, dlaczego w końcu wybraliśmy się na północ kraju. Zazwyczaj na krótszych odcinkach latamy tanimi liniami lotniczymi, gdzie ciasno upakowane fotele mają pomieścić jak najwięcej pasażerów. W Saabie 340A Sprint Aira czuliśmy się jak w prywatnym samolocie. Samolot mieści zaledwie 33 osoby, podczas naszego lotu leciało jakieś kilkanaście osób. Komfort i bezpieczeństwo pasażerów zapewnia bardzo nieliczna, bo jednoosobowa, sympatyczna załoga. Lot minął nam więc w raczej kameralnej atmosferze. Na poczęstunek przewidziano batonik i wodę, jak u naszego narodowego przewoźnika.

#img4

#img9
#img8
#img10
#img5
#img6

Na lotnisku przywitała nas pustka i cisza. Tak jakbyśmy dotarli na prywatne lotnisko gdzieś pośrodku leśnej polany. Poza pasażerami Sprint Air i paroma pracownikami lotniska, w terminalu nie było nikogo, a budynek sprawiał wrażenie przed chwilą otwartego. W powietrzu wyczuwalny był zapach drewna, którego elementy doskonale wkomponowano w betonową konstrukcję. W ten sposób nawiązano również symbolicznie do okalających lotnisko warmińskich lasów.

Co robić na Warmii?

Warmińskie kręte drogi biegną wśród pól i lasów, zieleń zdaje się nie mieć końca jak okiem sięgnąć. Maleńkie wiejskie miejscowości wyglądają jakby zatrzymał się dla nich czas. Brak przemysłu i rolnicza przeszłość nadają im spokojny, wręcz sielankowy charakter. Na przydrożnych słupach i łąkach roi się od bocianów. Brzmi jak z obrazka, ale nie ma w tym żadnej przesady – warmińskie okolice właśnie takie są i nie trzeba specjalnie oddalać się od miasta by do nich dotrzeć. Sprawiająca wrażenie nieskażonej, tamtejsza natura pozwala złapać oddech i porządnie odpocząć.

#img18
#img25
#img26

Wybór zamków na terenie Warmii i Mazur jest szeroki, większość z nich odrestaurowano z niezwykłą starannością. Na przykład zamek w uroczym Lidzbarku Warmińskim z ciekawym muzeum wewnątrz i podziemnymi lochami (gotycki Zamek biskupów warmińskich).

#img14
#img15
#img16
#img17

Poza zamkami warty polecenia jest również Park Etnograficzny w Olsztynku, gdzie poznawanie budownictwa ludowego i dawnego życia lokalnej ludności odbywa się niepostrzeżenie w czasie spaceru po wielkim parku.

#img23
#img24

W samym Olsztynie zdecydowanie warto przespacerować się uliczkami starówki, odwiedzić Zamek Kapituły Warmińskiej, którym zarządzał Mikołaj Kopernik (dziś bardziej kojarzący się z Toruniem, jednak działał głównie na Warmii).

#img11
#img12
#img13

Poza starówką w Olsztynie można wybrać się nad jedno z jezior, których w granicach miasta jest aż szesnaście! Dla szukających rozrywek poza samym spacerem i kąpielą w jeziorze, miasto udostępnia plażę miejską nad Jeziorem Ukiel, z placem zabaw dla najmłodszych, boiskami do siatkówki plażowej, wypożyczalnią sprzętu wodnego czy kawiarnią z widokiem na molo. Bez wątpienia można tutaj spędzić miło czas, niezależnie od pory dnia.

#img27
#img28
#img19
#img20
#img22

Informacje praktyczne:
Lotnisko Olsztyn-Mazury (SZY) obecnie obsługuje następujące połączenia:
- Sprint Air – Kraków, Wrocław, Berlin, ceny od 99zł (w cenie bagaż rejestrowany),
- LOT – Warszawa,
- Wizzair – Londyn Luton,
- Adria – Monachium.
Wkrótce Ryanair do Londynu Stansted.

Bilet kolejowy (szynobus) Olsztyn-Szymany Lotnisko – 14,60zł, w promocji online 10zł.

Więcej zdjęć i artykułów na blogu: http://gdziesakasperki.pl/ . Zapraszam!